Foglaljuk vissza Magyarországot!

Szilágyi László blogja

Szilágyi László blogja

Tömegközlekedéssel eljutni Esztergomba

2013. október 29. - szilagyilaszlo

völner bakter.jpgHa azt adja ki a sors, hogy Esztergomba kell utazni, akkor rengeteg kaland adódik. Hívhatnám nehézségnek is, bosszúságnak is.

Budapestről a vonat most nem jár, mert felújítják az egész szakaszt. Vonatpótlóval megtenni a 40 km-t nem kis kihívás, 1:25 a menetidő (85 perc), jó esetben. Ez simán lehet 180 perc is, mert éppen most újítják föl a 10-es utat is. Egy út 840 Ft-be kerül.

Ha ezt a szörnyű távolságot Volán-busszal akarnánk letudni, 45,1 km-t kell teljesíteni, talán azért, mert 45 km után ugrik egy jó nagyot a tarifa. 1:15 a menetidő, tehát kemény 10 percet rávertünk a vonatpótlóra, hacsak nem kell Pilisvörösváron álldogálni a dugóban. 930 Ft-ba kerül nekünk mindez, a 45 km csak 840 Ft lenne, éppen mint a vonat… Hja, az extra gyorsaságot és a kényelmet meg kell fizetni!

Esztergom4 vonat.jpgKalandvágyóknak és jómódúaknak ajánlanám a Budapest-Párkány viszonylatot vonattal. Kétszer annyit (80 km-t) lehet hasítani ugyanennyi idő alatt (1:26), de az ár is kétszeres a nemzetközi felár miatt (1740 HUF). Ezeket a határokat még nem sikerült lebontani… Párkányból még át kell sétálni Esztergomba a Mária Valéria hídon. Inkább mégsem tudom jó szívvel ajánlani, mert a Bp-Vác vonalat is felújítják, tökéletesen lehetetlen ott is a közlekedés…

almásfüzitő esztergom vonatmenetrend.jpg

Ha Komáromból vagy Almásfüzitőről támadna kedvünk Esztergomba vonatozni, éppenséggel megtehetjük, ha nem időre kell érkezni… Az út a Duna mentén gyönyörű. 42 km, mint a másik vonalon, a menetidő sem nagyobb (1:18), és ez még olcsóbb is, 720 Ft-ba kerül. Napi 2 (kettő) vonatpár jár ezen a szakaszon.

Annak idején a szocialista kormány bezárta a szárnyvonalat, Völner Pál személyesen koszorúzta meg az utolsó vonatot. Majd a Fidesz-kormány demonstratíve újra megindította a közlekedést, Völner Pál volt a zöldtárcsás forgalmista. Aztán amikor csöndben lealázták a személyszállítást majdnem nullára, Völner Pált nem hallottuk, nem láttuk sehol. Itt elsősorban neszmélyi, süttői, lábatlani, stb. polgártársainkra kell részvéttel gondolni, ők aztán minden irányban távol vannak a gyors közlekedési lehetőségektől.

Ha Bicskéről vagy Tatabányáról akarunk Esztergomba menni, buszozni kell. Az előbbi városból 53 km és 1:29, az utóbbiból 56 vagy 61 km és akár 2 óra is lehet. Kiábrándító.

Mehetünk hajóval is, de csak nyáron. Igazából csak turistaforgalom létezik, méregdrágán. Ott az a hatalmas, gyönyörű folyó, és nem vagyunk képesek egy gyors, kényelmes és környezetbarát személyszállítást elindítani rajta! Az állam most vásárolta be magát a Mahart cégbe, hátha éppen ezek a szándékai.

Addig viszont marad az autó, lehet üldögélni reggel és este a dugóban. A közösségi közlekedés fejlesztése kulcsfontosságú lenne, mi akként fogjuk kezelni. Addig nem áll le a falvakból az elvándorlás, a demográfiai idősödés, amíg nem lesz rendes tömegközlekedés. Addig nem lesz gazdasági élénkülés a vidéki térségekben, pláne a kisfalvas részeken, amíg a „fizikai elérés” nem javul. A vidékfejlesztésnek magas prioritást kell adni, és ezen belül is a közösségi közlekedés erősítésének.

Nagyon várjuk, hogy befejeződjön az Esztergom-Budapest vonalon a vasútfelújítás, mert így pokol az ingázók élete. Erről a beruházásról írok legközelebb.

Szilágyi László

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szilagyilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr595604223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása