Az alábbi levelet fogom postázni (a szüséges mellékletekkel együtt) a Fejér Megyei Főügyészségnek. Mégis csak tarthatatlan, hogy sem a porozó Orbán-vállalkozások, sem a környezetvédelmi hatóság, sem a bicskei hivatal nem haljandó a lakók érdekeit figyelembe venni!
2014-10-03
Fejér Megyei Főügyészség
Közjogi Osztály
8003 Székesfehérvár,
Pf.: 49.
E-mail: fej.fou@mku.hu
Tisztelt Főügyészség!
Az alábbi ügyben kérjük intézkedésüket:
A bicskei vasútállomás közrakodójában 2011 októbere óta a közeli Móricz Zsigmond utcai lakókat intenzíven zavaró tevékenység folyik. Kora reggeltől késő estig kamionokkal szállítják a területre a dolomitzúzalékot, majd rakodógéppel a házaktól 10-12 méterre lévő iparvágányon vagonírozzák azt. Naponta több szerelvényt is megraknak. A szállítás és a rakodás komoly porterheléssel jár, emellett zaj- és rezgésterhelést is kénytelenek elviselni az ott lakók. Zaj- és porvédő fal nélkül történik a rakodás a területen. A szennyezés mértékére jellemző, hogy a kanalas markoló naponta akár több száz tonnányi poros murvát is átrakhat, és a közelben parkoló autókat (mivel itt található a vasútállomás parkolója is) egy munkanapi parkolási időszak alatt, vagyis néhány órán belül, vastagon betakarja a kőpor.
A közrakodótól 3-400 méterre található egy régebben létesített „bauxit” rakodó, ahol ez a tevékenység a lakosok zavarása nélkül folyhatna, de ennek ellenére a lakóházak mellett is folyik a rakodás. A családi házas területtől távoli „bauxit” rakodónál történő bevagonírozás csak logisztika kérdése lenne.
A lakók többször jelezték az önkormányzat és a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség (továbbiakban: KDTKTF) felé is panaszaikat.
2013.09.25-én a KDTKTF tájékoztatja a bejelentőt, hogy „a hatósági eljárás megindítását indokoltnak tartja”. 2014. januárban a KDTKTF megírta a lakosoknak, hogy komplex ellenőrzési eljárást indított, amelynek keretében adatokat kért a MÁV-tól és a Gánt Kő és Tőzeg kft-től valamint a rakodást végző cégektől. 2014.02.20-án „tervezett ellenőrzést” tartott a KDTKTF, intézkedésre nem talált okot (.... melléklet). Ismételt bejelentésre 2014.06.25-én a KDTKTF annyit közölt, hogy a vizsgálat 30 napnál hosszabb időt fog igénybe venni. 2014.07.03-án ismételt helyszíni ellenőrzés történt.
2014.06.24-n az utcában lakó családok közösen levelet írtak a polgármesternek és a képviselő-testületnek, amelyet egyébként a képviselőknek a mai napig nem kézbesítettek (…. melléklet). Ebben azt kérik, hogy helyezzenek ki 12,5 tonnás súlykorlátozásról szóló táblát a vasútállomástól a Móricz Zsigmond utca végéig. Erre az önkormányzat a mai napig nem válaszolt, de kihelyezett 20 km/h-ás sebességkorlátozó(!) táblákat. Mindez a lakókon nem segít, mert a teherautók lassan haladva is komoly port kavarnak.
A lakosok az egészségük károsodásától tartanak a már évek óta folyamatosan szálló por miatt. A mosott ruha udvari teregetése megoldhatatlan, ahogy a házaik udvarán a normális családi vagy társasági élet. Ingatlanjaik értéke is lecsökkent, mert ki is akarna egy ilyen helyen családi házat venni?
Magam 2014.09.11.-én elektronikus üzenet formájában közérdekű adatigényléssel fordultam Bicske Város Jegyzőjéhez és a KDTKTF-hez. Beadványomban azt kérdeztem, hogy 1) ki és milyen megfontolásból engedélyezte a lakóépületektől néhány méternyire lévő területen a jelentős por- és zajszennyezéssel illetve nehéztehergépjármű-forgalommal járó átrakó üzemeltetését? 2) Milyen zaj- és légszennyezési határértékeket, védőtávolságokat, időbeli korlátozásokat határoztak meg a hatóságok a tevékenység folytatásához, és ki, milyen módon ellenőrzi ezek betartását?
Bicske város jegyzője szintén e-mailben jelezte, hogy nem tart igény postai tértivevényes beadványra, de érdemben a mai napig nem válaszolt.
A KDTKTF 2014.10.01-én válaszolt e-mailben (…. melléklet), engedélyt nem csatolt, sőt egyáltalán nem nyilatkozott arról, hogy létezik-e engedély a tevékenységre. Nem mutatott be semmiféle dokumentumot a védőtávolságok kijelöléséről sem. Mindössze arról nyilatkozott, hogy eljárásban megkereste a MÁV-ot és a szállítmányozó céget. A MÁV válaszát (2013. 10.14-i keltezésű) csatolta (…. melléklet). Két helyszíni bejárást említett, ezekről jegyzőkönyvet nem küldött, de más forrásból rendelkezésemre áll (….. melléklet). Állítása szerint a terepbejáráson porszennyezést nem tapasztalt (bár maga is elismeri, hogy előző éjjel jelentős mennyiségű csapadék hullt), ezért az eljárást beszüntette, ill. a szállítójárművekről lehulló murva okozta probléma megoldását az utak fenntartásáért felelős önkormányzatra hárította.
Tisztelt Főügyészség!
Megítélésem szerint a KDTKTF eljárása jogsértő és hozzáállása elfogadhatatlan. A mai napig nem tudjuk, hogy mit tartalmaz az engedély, egyáltalán létezik-e ilyen.
Folyamatos jogsértéseket követnek el a szállítmányozással és a rakodással foglalkozó vállalkozások.
A település jegyzője, mint elsőfokú hatóság semmi érdemit nem tesz a lakosok életminőségének javítása érdekében.
A fenti ügyben – a lakosság egészségének és nyugalmának védelme valamint ingatlanjaik állag- és értékőrzése érdekében –
ügyészi fellépést
kezdeményezünk, kérve a jogsértések orvoslását és a megfelelő intézkedések megtételét.
Beadványom a 2011. évi CLXIII. 29.§ /1/ bekezdésén alapul.
Tisztelettel:
Szilágyi László
2066 Szár, Rákóczi u. 3.
szilagyilaszlo@szilagyilaszlo.hu